1953
- narozen 30. listopadu v Kutné Hoře -„Táta přišel z Oseka u Duchcova, kde měl rodiče a kde
jsme od mých tří let tři roky bydleli. Můj otec tam dělal elektrikáře na šachtě. Maminka
byla z Kobylnice, to je malá vesnička blízko Kutné Hory, tam jsem u babičky trávil téměř
celé dětství. Maminka byla úřednice a s tátou se poznali na náborové stavbě ve Chvaleticích.
Tehdy byly všude folklorní soubory a oni do jednoho taky chodili, zpívalo se tam,
tancovalo...vždycky říkám, že v nich vznikla celá naše generace, od východního Slovenska
až po ty Chvaletice."
1960 - 1969
- chodí do Základní devítileté školy v Telčicích
-„Devítiletku jsem absolvoval bez výraznějších výkyvů. Ale je kuriozitou, že jsem měl z
výtvarky trojku, protože jsem delal voloviny, jako každej puberťák. Když se mělo kreslit
zátiší, tak jsem místo toho, protože byl tehdy populární Kantůrek, dělal takový ty komiksový
figurky, a za to jsem dostával špatný známky. Ke konci školy mě spíš zajímal sport, hrál jsem
volejbal."
1969 - 1972
- nástup do učení, obor provozní elektro-montér
- „V deváté třídě jsem vůbec nevěděl, co mám delat. Žil jsem na hornickým sídišti, všechno
kolem mi připadalo vykořeněný, spousta chlapů pilo, bylo to tvrdý sociální prostředí.
Pokusil jsem se dostat na železniční průmyslovku v České Třebové, ale dřív než přišly
výsledky příjímaček, donesl otec přihlášku do učňáku, položil ji přede mě a řekl: „Budeš
elektrikář. Tady to podepiš.'" Takže učení. Byly z toho pomluvy, říkalo se, že jsem se
dostal na protekční obor. Učňák jsem dokončil a šel jsem na strední školu do Kutné Hory."
Bylo to východisko z nouze a nejsnazší cesta k maturitě.
Stanislav Diviš již během učení zkouší kreslit a malovat a po maturitě chce uskutečnit
svůj sen: studovat malbu. „Chodil jsem do městské knihovny, tam jsem si vybíral knihy,
většinou to byly sci-fi. Jednou jsem v přední místnosti čekal na knihovnici (tam byly
samý vážný knihy, taky o umění) a vytáhl jsem si ze spodní police náhodně jednu velkou,
byl to Kupka. Na první pohled mě uhranul. Tak jsem si ji půjčil, ještě s těma sci-fi
blbostma, a doma jsem tu knihu přečetl. Byla to první kniha o umění, kterou jsem kdy četl
a zároveň to byl rozhodující moment, protože jsem se tehdy rozhodl, že budu malířem."
1972 - 1975
- studium na střední škole v Kutné Hoře ukončené maturitou -
,Jak se s odstupem času ukazuje, bylo to nejzásadnější období mýho mládí. Chodili jsme za školu, nebo jen tak zůstávali
doma na privátě. Popíjeli jsme s kamarádem, který se mnou bydlel a jmenoval se Pepík Březina, francovku a kouřili
levný doutníky, chodili do konzumu na točený pivko za 1,50 Kčs, četli spoustu knížek, malovali a skákali po postelích
v rytmu rock'n'rollu, večer zpívali v hospode s harmonikářem starý odrhovačky a snili o holkách. Bylo to období nabitý
ideálama."
1975 - 1982
- vystřídá celou řadu zaměstnání (dělník v cihelně, sběrač jahod v NDR, dělník v docích
(vykládá obilí ve Stralsundu, elektrikář ve vojenském opravářském závodě, kreslič na
vykopávkách, průvodce v muzeu, dělník v rámařství, závozník v pivovaru, operátor na
počítači, technik na výstupní kontrole, technik u stavebního bytového družstva, výtvarník
na OKS, závozník u fekálního vozu) a celých sedm let se snaží dostat na vysokou uměleckou
školu
- Moje anabáze s přijimačkama byla ovlivněná tím, že jako autodidakt jsem neměl moc
informací o tom, jak to na uměleckých školách chodí a tak jsem delal každej rok příjimačky
někam jinam, jednou na Akademii a podruhý na VŠUP. Teprve poslední dva roky to bylo na
jeden obor a to restaurování, a ty jsem udělal."
1982
- začátek studia na Akademii výtvarných umění v Praze
- „První dva roky byia přípravka a v druhým ročníku bylo možný přestoupit, měl jsem
se při rozřazování zapsat do malířskýho ateliéru, ale já nechtěl komplikovat situaci,
měl jsem rodinu, všichni na mě tlačili a říkali, to je aspoň řemeslo, nebuď blázen,
budeš mít jistý výdělek. Tehdy tam byl Ondráček, a ten podporoval lidi, který chtěli dělat
volnou tvorbu, jenže se rozdělil ročník, Ondráčka vyměnili Toronem a to byl můj konec".
1983
- uskuteční první neúspěšný pokus zorganizovat nezávislou výstavu, Diviš působí jako spiritus
agens Akademíe, vedle výstav organizuje i první mikulášskou merendu a na půdě Akademie
se tak seznamují výtvarníci, hudebníci i divadelníci „alternativní scény". Moje kapela
Krásné nové stroje už fungovala a mně se ji podařilo nacpat na mikulášský a fialkový merendy,
kde hrával Žentour, Garáž, Precedens a jiný kapely. Při prvním ročníku došlo k organizačním
zádrhelům, nebyla hudba a tak se jenom bubnovalo na všechno, co bylo po ruce, zpívalo se
a freneticky tančilo, nakonec to bylo fascinující. Druhý rok už to bylo se vším všudy,
udělala se obrovská vyzdoba, na který delaly celý ateliéry, objevil se tam velkej objekt
v podobe hamburgeru, myslím, že ho dělal Humhal ještě s někým, já udělal třímetrovýho
růžovyho bulteriéra a další lidi vyrobili spoustu objektů a grafik. Sešli se tam studenti
snad ze všech uměleckých škol."
1984
- společně s jiřím Davidem organizuje první Konfrontace
- „Začal školní rok a my jsme na podzim zorganizovali první Konfrontace. Skandál z toho tehdy
nebyl, akorát byl problém sehnat dvacet lidí na výstavu, protože po první zkušenosti se
většina lidí dekovala, nicméně se nakonec sešlo 22-23 lidí, takže to nebylo špatný. Kromě
spolužáků z Akademie 0ta Placht, Honza Antoš, Pepa Pluhař, Jirka Kornatovský, Jirka David,
já, Mainer, Bačkovský, Vaněček, Císařovský, Humhal, Kotrba, Plieštik, Střížek, tam byli i
umprumáci (Beneš, Trubáček, Cihlář). Už si nepamatuju všechny, co vystavovali."
1985
- na podzim je Stanislav Diviš donucen skončit studia na Akademii -„Oficiálně mě nevyhodili,
ale udělali to velice fikaně, Toroň mně nedal známku z ateliéru a napsal mi, že doporučuje
přestup na malbu, pak mně dokonce napsal doporucení k přestupu na VŠUP, protože já se ucházel,
jak mi řekli, o historicky první přestup z Akademie na VŠUP. Šel jsem tam, za Fojtíkem,
a on mi řekl, že mě vezme, když to schválí rektoři. Axman mi podepsal papíry a tak to bylo
na Mikulovi, to byl rektor na VŠUP. Mikula byl spolužák Toroně, a tomu došlo, že mi to
podepsal, a tak za Mikulou běžel a pomluvil mě. Mikula se pak vřítil do skoly, zavolal
si Fojtíka, seřval ho, koho to tam chce vzít, a Fojtík, stará mrcha, hned: Já nikomu nic
neslíbil... 0 tom jsem v tu chvíli nevěděl a když jsem přišel do Moderní galerie, tak tam
dole všichni seděli, včetnš Axmana, a lemtali vodku, celá výtvarná rada, a já přišel za
Opltem, šéfem katedry malby, a říkám mu: pane profesore, chtěl jsem s vámi mluvit o
tom přestupu. On řekl: počkejte, uběhlo dvacet minut, oni dál lemtali vodku a nic se nedělo.
Tak mu znovu povídám o VŠUP a o Fojtíkovi, že by to neměl být takový problém. A tak Oplt
vstal, šel do vrátnice, nechal si zavolat Fojtíka a říká: Quido, ty jsi Divišovi něco
slíbil, že ho vezmeš? A Quido na to: Ne, já jsem mu nic neslíbil. A Oplt:
Výborně, Quido, to jsem chtěl slyšet. Položil telefon, otočil se ke mně a říká: Vy lžete,
nic vdm neslíbil!. A šel, já za ním, on se vracel ke svým, sedl si, otočil se k přítomným,
nalil si stakan vodky a řekl: Lže, a kopnul to do sebe. A už se se mnou nikdo na škole
nebavil." Typický příklad úřadující komunistické moci, pro Diviše tehdy zážitek existenční
a osudový. Já pracoval už během studia, protože jsem měl rodinu a potřeboval jsem si
přivydělat. A tak jsme s Jirkou Davidem a několika dalšími nosili uhlí v Kinskýho paláci a
když jsem sehnal u Pražskýho stavebního podniku noční hlídání, hlídali jsme zámek Tróju.
Péťa Nikl dokonce ze studu přestal chodit hlídat, protože mu bylo blbý, že když tam
přespí, dostává peníze. V době před vyhozením jsme hlídali hlubočepskou truhlárnu,
takže já jsem tam zůstal a dělal hlídače dál. Od Martina Maiera jsem pronajmul ateliér
na Valdštejnským náměstí a dělal jsem to tak, že jsem v noci přespal v truhlárně a přes
den maloval v ateliéru."
1987
- první samostatná výstava, Galerie Blatiny, Praha
- „Nejhezčí vzpomínky mám na svoji první výstavu. Vystavil jsem tam Dvanáct apoštolů,
Golgotu, Nesení kříže, prostě celej cyklus s mřížovým rastrem. Mělo to význam, protože se
moje obrazy rychle dostaly do podvědomí."
- v červnu založení skupiny Tvrdohlaví v Slováckém salonku Obecního domu v Praze
- v prosinci se účastní první výstavy Tvrdohlavých v Lidovém domě v Praze-Vysočanech
1988
- účast na výstavě Graz 88 v Rakousku -„Pro mě vůbec nejdůležitejší zahraniční výstava.
Byl jsem zařazen na světovou výstavu, kterou dělal P. Pakesch. Z východního bloku jsem
tam byl já, jeden Polák a dva Rusové. A jinak tam byli dnes hodně známí lidi jako Němec
Herold a Američan Mike Kelly, s kterým jsem byl v jedný místnosti, Liz Larner, Jenifer
Bolland, Heimo Zolbernik, Zvězdočotov, Vinogradov a další. Byla to tehdy aktuální výstava
a mně hodně a na řadu let pomohla."
1989
- účast na druhé výstavě Tvrdohlavých, v ÚLUV Praha
- „Bylo to ohromující, jak obrovskej zájem lidí ta výstava vyvolala. Na vernisáži jich
přišlo tolik, že se do ÚHJVu už nevešli a narvaný byli vestibuly a pasáž . Pro lidi, který
se nevešli, byl v pasáži artistickej program, kterej jim vyplňoval čekání a dole při
vernisáži zatím silák trhal telefonní seznam. Myslím, že to byla super akce."
- účast na výstavě České umění dnes v německém Esslingenu
- Jedna z prvních aktuálních přehlídek současného českého umění v zahraničí.
„Tehdy byl ještě o to zájem", říká Diviš.
1990
- maluje cyklus obrazů s názvem Spartakiáda - Spartakiáda je vlastně pokračováním
předchozích cyklů (Hustota hmoty, Subtraktivní tvoření barev, Řešení hlavolamu),
originálního „abstraktního seriálu" obrazů, které začal dělat před dvěma lety programově
pod názvem VĚDECKÝ REALISMUS. „Stanislav Diviš je nejsilnější v „abstraktních" obrazech.
Konečně abstraktní gesto také ruší a dekonstruuje reálné prvky, které používá v některých
obrazových cyklech. Východiskem je mu vždy nějaký vizuální systém, ať už jde o
ideogramy a tabulky ve vědeckých učebnicích nebo o instruktáž v praktické příručce
nebo o hddanky k procvičení naší představivosti. Diviš je zruší tím, že jich použije
jako součásti jiného, širšího systému," (Jana Ševčíková, Jiří Ševčík: VĚDECKÝ REALISMUS).
1991
- účast na třetí výstavě skupiny Tvrdohlaví v Městské knihovně NG v Praze, vystavuje obrazy z cyklu Malé azyly
- „Nejhorší bylo stěhování velikých dřevěných soch Míši Gabriela po schodech knihovny. Tehdy
jsem si říkal, že je to nenormální, dělat čím dál větší" sochy a ničit tak zdraví nás
ostatních. A protože s tím nepřestal a nikdo už mu je nechtěl pomáhat tahat, dohodli jsme
se po výstave na zrušení skupiny."
1992 - 1995
- účastní se celé řady výstav doma i v zahraničí (Špálova galerie, MXM, Mánes, Linz,
Graz, Vídeň, Frankfurt n. M. a dalších
1996 - 1997
- je zaměstnán na pražské Akademii jako pedagog - „Jirka David tam měl tehdy Vláďu Skrepia,
ten ale dostal vlastní ateliér a tak Jirka hledal někoho na jeho místo. Nabídnul mi to s tím,
že ve struktuře školy budu asistentem, ale co se týče ateliéru a rozhodování, tak budu mít
rovný práva s ním, a to se mi zamlouvalo, tak jsem to vzal. Smlouva byla na dva roky.
Druhej rok, když se škola restaurovala a nás dali do Tábora, nastaly problémy, nikdo
tam nechtěl jezdít a já se ke konci školního roku rozhodl smlouvu neprodlužovat. Rád vzpomínám
na plenér, kterej jsem sehnal a zaplatila ho Škodovka z Mladé Boleslavi. Sjeli se tam lidi
z našeho ateliéru a jejich známí. Byl tam Novotný, Černický, Matoušek, Pastrňák, Špaňhel,
Kabzan, Hanák, Adamec... Byla to neuvěřitelná banda, ale všechno tam probíhalo v pohodě.
Myslím, že na čtrnáct dní na zámku Hrubá Skála budou vzpomínat všichni."
- stěhuje se do malé vesničky Vidice poblíž Kutné Hory, kde se natrvalo usazuje.
„V zimě je to dřina, musíme shánět dříví a lámat ho, ale je to na druhou stranu dobrá
fyzička. A v létě je to paráda, máme otevřený dveře na dvůr a ráno snídáme venku na zápraží,
musím se přiznat, že bych to už neměnil."
|