31. srpna
Výstava „DE HÁRDE HOVEDER" v Arhusu v Dánsku.
Vystavovali členové skupiny: David, Diviš, Gabriel, Lhotský, Milkov, Nikl,
Róna, Skála a Suška.
K výstavě vydán katalog s reprodukcemi výtvarných děl a textem Jiřího Oliče
(v dánském překladě).
Výstavou v dánském Arhusu se skupina Tvrdohlaví poprvé představila zahraniční
veřejnosti. Ze seznamu dcl pro pojišťovací řízení se dovfdáme, že tři denové
skupiny David, Devis a Gabriel) se rozhodli prezentovat pouze nejnovější
volbu z roku 1990. A další tři Tvrdohlaví (Róna, Skála a Suska) zvolili
především práce staršího data. Bylo pochopitelně věcí úvahy, zda se v cizině
představit „historicky" jako Tvrdohlaví 1987, anebo vystavit práce nejnovější
a ukázat, jak clenové skupiny reagují na tendence současného výtvarného
světa.
Ohlas výstavy v dánském tisku byl nicméně poměrně značný.
5. října
Výstava „Les TETES DURES" v Rennes ve Francii.
Vystavovali členové skupiny: David, Diviš, Gabriel, Lhotský, Milkov, Nikl,
Róna, Skála a Suška.
K dispozici byl katalog z výstavy v Arhusu.
Tvrdohlaví převezli do Francie svoji kolekci z Dánska. Výstava se v podstatě
stala součástí (a obohacením) výtvarné sezóny v Bretani, v kraji, kde se
psaly ty nejskvělejší kapitoly historie moderního umění. Společný pobyt
v Dánsku a ve Francii skupinu velice sblížil po stránce lidské, takže všechny
ostatní aspekty zájezdy zůstávají druhořadé.
Skupina nicméně po těchto zahraničních zájezdech vstoupila do závěrečné
fáze své existence.
1991
29. června
Výstava Tvrdohlaví na Sovinci.
Vernisáž 29. června 1991. Vystavovali členové skupiny: David, Diviš, Gabriel,
Lhotský, Nikl, Róna, Skála a Suška.
K výstavě nebyl vydán katalog.
První a poslední „vesnická" výstava Tvrdohlavých. Na slavnosti vernisáž se
dostavila bezmála tisícovka hostů.
Tvrdohlaví zahráli a zazpívali, zbytek programu znamenité vyplnily divadelní
skeče a písničky pražského Divadla SKLEP.
Na výstavě byla k vidění především díla, která již byla vystavena jinde.
Byla to tedy svým způsobem retrospektiva bezmála pětiletého působení Tvrdohlavých.
Pro galeristu (a fotografa) Jindřicha Štreita to zase byl způsob, Jak prezentovat
tvorbu mladší umělecké generace v kraji, kde se o tzv. nové vlně hovořilo
spíše s příhanou jako o zhoubci staré dobré moderny.
12. října - 20. listopadu
TVRDOHLAVÍ III
Třetí a poslední skupinová výstava. Vernisáž 12. října 1991 v Městské knihovně
Národní galerie v Praze.
Vystavovali členové skupiny: David, Diviš, Gabriel, Lhotský, Milkov, Nikl,
Róna, Skála a Suška.
Nejdůležitější kritiky a recenze: Petr Volf - TVRDOHLAVÍ III (v MF DNES,
13. září 1991), Vojtěch Lahoda - Tvrdohlaví napotřetí (v Lidových novinách,
30. září 1991), Jaroslav Vanča - ZTVRDLÍ Tvrdohlaví (v Občanském deníku,
30.září 1991), Radek Váňa - Hledání Tvrdohlavých (v Práci, 9. října 1991)
a Egon Bondy - Tvrdohlaví a Róna zvláště (Tvorba, 38-39/1991).
Vydán katalog skupiny.
K výstavě bylo rovněž vydáno grafické album TVRDOHLAVÍ. (Grafika na obalu
od Mi- chala Gabriela. Obsahuje 9 grafik výtvarníků skupiny Tvrdohlaví.)
Svojí třetí výstavou se skupina Tvrdohlaví dostala až na „posvátnou"půdu
Národní galerie v Praze. Bylo proto logické, že se výstava připravovala
pečlivě a se vší vážností, kterou navozovala atmosféra této národní a vážené
instituce. Tvrdohlaví navíc měli na paměti kritiku, která se snesla na druhou
výstavu. Mezi nejčastěji opakované výtky, s nimiž kritikové přicházeli,
bylo upozornění na nebezpečí stagnace, opakování, přílišné estetizace, ale
Tvrdohlaví byli obviňováni i z exotismu, politických aktualizací apod. Museli
tedy dokázat, že vývoj, jímž prošel, byl progresivní a vyjadřoval kreativitu,
která reagovala na změny a smysl pro experiment. Na vernisáži byla tentokráte
posílena „část projevová" (kterou Tvrdohlaví nikdy neměli v přílišne oblibě)
a její důstojnost narušilo snad jen sborové pěvecké číslo skupiny. Nekonala
se ale žádná artistická a kouzelnická vystoupení ani žádne formy recese,
která byla s Tvrdohlavými spojována od první výstavy.
Členové skupiny nastoupili oblečeni dílem ve společenských oblecích, dílem
v kostýmech a historickych uniformách, které pouze zdůrazňovaly slavnostní
charakter celé události. Součástí výstavy byly doprovodné akce: promítání
němého filmu Metropolis v kinosále Městské knihovny a večerní setkání na
lodi Kamýk.
Přílišná oficióznost, vážnost celé akce, byly nejčastejšími kritickými výhradami
k výstavě, která byla v naprosté většině kritik a recenzí přijata jako významná
událost sezóny. Dominovaly pozitivní ohlasy, možná až příliš pozitivní,
projevilo se to na množství a úrovni drobných výtek, jaké se kladou spíše
klasikům a v situacích, kdy chvalozpěv je příliš monotónní a nesnesitelný.
Ať tak či tak, čas Tvrdohlavých se začal naplňovat. V předposlední den
výstavy se skupina Tvrdohlavých rozpadla. Poslední den to byla výstava bývalé
skupiny Tvrdohlaví.
19. listopadu
Umělecká skupina TVRDOHLAVÍ byla rozpuštěna.
1997
3. června 1997
V Obecním domě v Praze koná setkání Tvrdohlavých po 10 letech. Zúčastnění
podpisují pamětní listinu k 10. výročí.
1999
Znovuzaložení skupiny v ateliéru Stefana Milkova. Příprava výstavy Tvrdohlavých
ve Valdštejnské jízdárně v Praze.
1999
15. dubna - 23. června
TVRDOHLAVÍ IV
Čtvrtá skupinová výstava ve Valdštejnské jízdárně v Praze.
Vystavovali členové skupiny: David, Diviš, Gabriel, Lhotský, Milkov, Nikl, Róna, Skála a Suška.
Počet návštěvníků dosáhl počtu 25 tisíc.
Vydána obsáhlá reprezentativní souhrnná publikace výtvarné skupiny, představující jak osobnosti jednotlivých tvůrců, tak i jejich díla, včetně přehledu výstav, zastoupení ve sbírkách ad. "VÝTVARNÁ SKUPINA TVRDOHLAVÍ 1987 - 1999".
|